Ferie i den svenske skærgård

Så blev det tid til at fortælle om den sidste, men også den bedste del af vores ferie i Skærgården.

Ferieplanlægningen i år blev mere spontan end forventet. Vi havde ikke selv regnet med, at vi allerede denne sommer, ville få mulighed for selv at sejle rundt på havet og nyde til os af gode oplevelser. Det blev min første rigtige tur til Skærgården, så at jeg fik denne oplevelse i vores egen båd var jo helt fantastisk!

Philips forældre fik ferie et par dage før os, så vi mødtes med dem på den hyggeligste lille ø Ingmarsö, som ligger et par timer ude i Skærgården. Her var fyldt med hyggelige sommerhuse, masser af natur, dyr og badende gæster.

Vi besluttede os hurtigt får at udforske øen og se hvad den alt havde at byde på. Vi forbi passerede et hav af sultne får, fritgående køer og en masse legende og nysgerrige børn. På den modsatte side af øen kom vi til en lille oase. Her kunne vi bade uforstyrrede og nyde stilheden.

Vi tilbragte blot en enkel overnatning på øen og var næste dag klar på at sejle længere ud. Vi fortsatte ud til et område der hedder Stora Nassa. Et sted som er fyldt med en masse små nøgne klippeøer. Noget man ikke ser andre steder end i skærgården. Der var mange som havde samme idé som os, så det tog os godt en time før vi fandt det helt rigtige sted at lægge til.

At ligge til i naturhavn er noget helt særligt. Det giver præcis den samme følelse, som lå man i telt i den vilde natur (bare på vandet). Man føler sig fri. At bosætte sig med sin båd ved sit eget lille klippe område, er jo helt fantastisk. Vi kunne grille på land, udforske øen, bade fra båden, høre musik eller bare ligge og læse i en bog til lyden af havet. Philips forældre blev en enkel overnatning og så måtte de tilbage til fastlandet. Vi nød ydeligere et par dage i stilheden.

Fra vores placering var der omkring 10 timers sejltur hjem, så kun at blive et par dage i Storra Nasse var en fornuftig beslutning. På vores vej hjem måtte vi krydse det åbne hav, hvilket kan være en udfordring i en lille og langsom båd som vores. Derfor besluttede vi os for, at sejle afsted så tidligt vi kunne. Turen på vej tilbage var det smukkeste jeg nogensinde havde set. Havet lå helt stille, så det næsten føltes som om at båden svævede igennem vandet. Solen var lige stået op og spejlede sig så fint. Jeg havde placeret mig forrest på båden, så jeg kunne nyde sejlturen fra første paket.

Vores næste stop blev i gæstehavn på øen Sandhamn. En ø som er Skærgårdens svar på Skagen. Det er nemt for turister og sommerhuslejer at komme til, da en stor båd sejler direkte fra Stockholm et par gange om dagen. Dette er med til at give øen en masse muligheder og holde både restauranter og butikker kørende.

Efter et par dages overnatninger på vandet, var det en fornøjelse at komme ind til land. Vi fik spist god mad på den lokale kro, udforsket den fantastiske natur og siddet på en klippetop med udsigt over skærgården.

Alle vores aftener på båden er så utrolig hyggelige. Selv om at vores køkken ikke er så stort og køleskabet mikroskopisk, så prøver vi altid at gøre noget ekstra ud af vores madlavning. Vi er så heldige at have et fint gaskomfur med ombord, hvor der her er rig mulighed for at lave god mad. Når mørket falder på, bliver der oftest spillet spil, læst i bøger eller bare lyttet til god musik. I havnen kommer man meget nær sine naboer, hvilket skaber gode muligheder for at udforske nye både og lære nye mennesker at kende. Alt fra svensker, tysker, dansker, nordmænd, finner og hollænder har vi mødt på vores vej.

Jeg håber du nød mit indlæg om min første ferie i Skærgården. Er du nysgerrig på at se mere fra vores tur, så kan du inde på min instagram @cecilielwalther finde mit feed som hedder BOAT. Her finder du alle mine videoer jeg har taget fra turen.